
Žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami
Pervazívne poruchy vývinu charakterizuje kvalitatívne
zhoršenie recipročných interakcií a spôsobov komunikácie,
ako aj obmedzený, stereotypný, opakujúci sa
repertoár záujmov a aktivít. Tieto kvalitatívne odchýlky
sú prenikavou črtou fungovania jednotlivca vo všetkých
situáciách.
Pervazívne vývinové poruchy klasifikujeme nasledovne:
- Detský autizmus: typ pervazívnej (všetkým prestupujúcej) vývinovej poruchy, ktorá je definovaná prítomnosťou abnormálneho alebo narušeného vývinu a ktorá sa prejavuje do troch rokov života. Je charakteristická abnormalitami vo všetkých troch oblastiach sociálnej interakcie, komunikácie a obmedzeného opakujúceho sa správania.
- Atypický autizmus: typ pervazívnej vývinovej poruchy, líšiaci sa od autizmu buď dobou vzniku, alebo naplnením všetkých troch skupín diagnostických kritérií. Teda, buď abnormálny a/alebo narušený vývin sa stáva manifestovým až po dosiahnutí troch rokov veku a/alebo chýbajú poruchy jednej či dvoch z troch oblastí psychopatológie požadovanej pre diagnózu autizmu (vzájomná sociálna interakcia, komunikácia a obmedzené stereotypne sa opakujúce správanie), aj napriek tomu, že existujú charakteristické abnormality v iných oblastiach.
- Rettov syndróm: normálny či takmer normálny včasný vývin nasledovaný čiastočnou alebo úplnou stratou získaných manuálnych a verbálnych schopností spoločne so spomalením rastu hlavy. Charakteristická je strata funkčných pohybov ruky, stereotypne točiace zvieranie ruky a hyperventilácia.
- Iná detská dezintegračná porucha: pred jej začiatkom existovalo obdobie normálneho vývinu, že v priebehu niekoľko málo mesiacov došlo k dokázateľnej strate skôr získaných zručností, postihujúcich aspoň niekoľko vývinových oblastí, spoločne s nástupom charakteristických odchýlok sociálnych, komunikačných i v správaní.
- Hyperaktívna porucha spojená s mentálnou retardáciou a stereotypnými pohybmi: táto kategória sa sem zahrňuje z dôvodu, že u detí s ťažkou mentálnou retardáciou (IQ pod 50), ktoré majú väčšie problémy s hyperaktivitou a pozornosťou, sa často objavuje stereotypné správanie. Takéto deti nereagujú na psychostimulanciá, ktoré u nich môžu navodiť ťažké dysforické reakcie, v adolescencii má hyperaktivita tendenciu byť nahradená hypoaktivitou.
- Aspergerov syndróm: označuje rovnaký typ kvalitatívnych porúch sociálnej
interakcie typických pre autizmus, spolu s obmedzeným,
stereotypným, opakujúcim sa repertoárom
záujmov a činností. Pri Aspergerovom syndróme je prítomný priemerný, niekedy až nadpriemerný intelekt a rečové schopnosti
(pasívna slovná zásoba býva bohatá, vývoj
reči nebýva oneskorený). Napriek tomu majú ťažkosti
s abstraktným myslením, vynikajú však v učení
sa faktov, vzorcov, zoznamov.
- Iné prenikavé vývinové poruchy